Zaznacz stronę

Pocenie się to naturalny proces, który ma nam pomóc w termoregulacji. Jednak niektórzy z nas zmagają się z nocnymi potami. Wówczas mamy do czynienia z bardzo obfitym poceniem się, co rano wymusza na nas zmianę piżamy i pościeli. Często także musimy wietrzyć lub prac kołdrę wraz z poduszką. Jednak czy wiemy, dlaczego nadmiernie pocimy się w nocy? Oto kilka przyczyn!

Dlaczego człowiek poci się w nocy?

Nocne poty nie występują same z siebie. Oznacza to, że coś musiało się wydarzyć w naszym organizmie lub w otoczeniu, abyśmy zaczęli nadmiernie się pocić. Jak się okazuje, istnieje wiele przyczyn nocnych potów, a oto 7 najczęstszych powodów, które mogą wyjaśniać ich występowanie!

Przyczyna 1 – menopauza

Znane wielu kobietom uderzenia gorąca związane z menopauzą mogą pojawiać się także w nocy. Wówczas to one są przyczyną ciągłego pocenia się. Uczucie to zanika po stosowaniu odpowiednich leków oraz po zakończeniu menopauzy.

Przyczyna 2 – bezdech senny

Sam bezdech senny objawia się tym, że przestajemy oddychać w czasie snu. Dochodzi do niego, gdy zlokalizowane nad gardłem podniebienie miękkie opada i blokuje drogi oddechowe. Wyróżnia się tutaj inne objawy, w tym właśnie nocne poty.

Przyczyna 3 – infekcje

Najczęściej z nocnymi potami jest kojarzona gruźlica. Jednak równie dobrze mogą się one pojawić przy innych infekcjach, takich jak zapaleniu wsierdzia, zapaleniu kości i szpiku, ropni czy zakażeniu wirusem HIV.

Przyczyna 4 – nowotwory

Jak się okazuje, nocne poty mogą być jednym ze wczesnych objawów chorób nowotworowych, takich jak np. chłoniak. W tym przypadku zaobserwujemy również inne objawy, w tym niewyjaśniona utrata wagi.

Przyczyna 5 – antydepresanty

Za jedne z bardziej powszechnych preparatów, które mogą być przyczyną nocnych potów, uważa i leki przeciwdepresyjne. Mogą to być preparaty różnego typu, w tym trójpierścieniowe leki przeciwdepresyjne czy selektywne inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny.

Przyczyna 6 – zaburzenia hormonalne

Nocne pocenie się może wynikać także z zaburzeń hormonalnych. Odpowiada za nie m.in. guz chromochłonny nadnerczy, zespół rakowiaka czy nadczynność tarczycy. Zaleca się tutaj podjęcie leczenia.

Przyczyna 7 – hipoglikemia

Niskie stężenie cukru we krwi, czyli hipoglikemia, często odpowiada za nadmierne pocenie się w nocy. Przyczynia się do tego najczęściej przyjmowanie insuliny lub doustnych leków przeciwcukrzycowych, które mogą przyczyniać się do zbyt dużego spadku stężenia cukru.

Kiedy zgłosić się do lekarza?

Sporadyczne pocenie się w nocy, które nie wpływa znacząco na jakość snu, nie musi być diagnozowane. Niestety, czasem objawy nasilają się do takiego stopnia, że regularnie budzimy się zlani potem. Czasem dochodzą także inne objawy. Do lekarza należy się udać, gdy oprócz nocnych potów pojawią się także inne objawy, takie jak:

• niewyjaśniona utrata wagi,
  • bóle ciała,
  • wysoka gorączka oraz dreszcze,
  • przewlekły lub krwawy kaszel,
  • biegunka lub ból brzucha.

W ustaleniu przyczyny może nam pomóc internista, lekarz rodzinny lub ginekolog. Tak naprawdę, jeśli przyczyną nocnego pocenia się wiąże się z konkretnymi schorzeniami, to warto skonsultować się z danym specjalistą. W zależności od diagnostyki i zalecanego leczenia może to być endokrynolog, neurolog czy onkolog. A co, jeśli nocne poty nie mają nic wspólnego z naszym zdrowiem?

Nocne poty a przegrzewanie się ciała w czasie snu

Nocne poty mogą wynikać również ze zbyt wysokiej temperatury w sypialni. Najczęściej spotykamy się z tym latem, kiedy mamy do czynienia z upalnymi nocami. Na kwestię tą wpływa także zbyt gruba kołdra. A jak można zapobiec przegrzewaniu się ciała w czasie snu? Dobrą opcją jest postawienie na wyjątkowe materace do spania, które posiadają piankę chłodzącą. Może to być materac Hilding Conga, dostępny na https://hilding.pl/ lub modele Fit.4.Sleep Cool Breeze. A czym się one wyróżniają? Przede wszystkim są w stanie zapewnić właściwy komfort termiczny. Wynika to z wyjątkowej pianki NRG Black Diamond z technologią Cool Breeze. Zawiera ona powłokę Black Diamond, która poprawia izolację termiczną i mikroklimat oraz Active Carbon odpowiedzialną za odprowadzanie ciepła produkowanego przez organizm na zewnątrz materaca. Warto także wspomnieć o pokrowcu Dual Temperature, który został uszyty z dwóch różnych tkanin. Po jednej stronie jest dzianina Senslce z technologią cool-to-touch, która wykazuje działanie chłodzące. Po drugiej natomiast zatrzymująca ciepło dzianina Harmony touch. Jednak to nie wszystko! Sam materac Fit.4.Sleep Cool Breeze dostępny w sklepie internetowym Senna Materace posiada także:

• właściwości antyalergiczne,
  • siedem stref twardości,
  • optymalną wentylację wypełnienia.

Ważne jest także, aby wybrany przez nas model był odpowiednio dopasowany do osobistych potrzeb oraz preferencji użytkownika. Oznacza to, że każdy z nas powinien wziąć pod uwagę rodzaj wypełnienia, gdyż dostępne są modele piankowe oraz sprężynowe, a także stopień twardości czy rozmiar.

Nocne poty mogą mieć wiele przyczyn. Jedne z nich dotyczą stanu naszego zdrowia, drugie natomiast obejmują temperaturę panującą w sypialni. Niezależnie od tego, z czym się zmagamy, warto jak najszybciej znaleźć źródło problemu nocnych potów i je wyeliminować.